В школах району з 04.11. по 11.11.2015р. було проведено тиждень превентивної роботи з протидії торгівлі людьми та експлуатації і жорстокого поводження з дітьми.
В рамках тижня в навчальних закладах відбулись засідання круглого столу «Причини торгівлі людьми» для учнів 11 кл., організовано перегляд документального фільму «Життя на продаж» за участю співачки Джамали.
Пізнавальними і повчальними були виховні години та години спілкування на тему: «Торгівля людьми та трудова міграція» (11 кл.), «Торгівля людьми- сучасний прояв рабства» (9-11 кл.). Торгівля людьми в сучасному світі» (8-11 кл.), «Торгівля людьми та експлуатація і жорстоке поводження з дітьми» (5-9 кл.).
Фахівці психологічної служби провели тренінги та заняття з елементами тренінгів «Превентивна робота з протидії торгівлі людьми» для учнів 9-11 кл., години психолога «Життя без насильства», анкетування «Моє життя в сім’ї та в школі».
До уваги старшокласників було запропоновано перегляд презентацій «Торгівля людьми – проблема ХХІ століття», організовано дискусії на тему: «Поїздка за кордон, щоб покращити своє матеріальне становище?».
Учні 5-8 кл. взяли активну участь у конкурсі малюнків «Ні – насильству». В шкільних бібліотеках було організовано виставки тематичної літератури щодо запобігання торгівлі людьми.
Методист РМК В.П.Трач
Робота психологічної служби по профілактиці правопорушень серед неповнолітніх
Дітей, яким притаманні відхилення поведінкових реакцій, називають по різному: недисципліновані, педагогічно або соціально занедбані, важкі діти, важковиховувані, схильні до правопорушень, девіантні.
Ці терміни часто використовуються як синоніми.
Кожному девіантному підлітку властивий свій набір відхилень у поведінці: пропуски уроків, фізичне насильство над однокласниками, грубість у спілкуванні, ворожість до людей, нехтування обов’язками, агресивна протидія педагогічним вимогам, недовіра до батьків та вчителів, завищена самооцінка.
Практичному психологу слід дослідити «звідки?», «чому»?
Лише тоді вирішувати завдання профілактики, діагностики, консультування і корекції. Слід пам’ятати, що причини порушень поведінки завжди складні.
Діагностика важковиховуваних дітей
Для діагностики можна використати загальні методики, спеціальні, тести і їх поєднання.
Для виявлення важковиховуваності – методика В.М.Оржеховської (початкова спільна робота психолога і класного керівника).
Для роботи – психолога можна використати: патохарактерологічний діагностичний опитувальник А.Лічко (11 типів акцентуацій характеру).
Спрощений та більш доступний опитувальник Х.Шмишека;
- багатофакторний опитувальник особистості Р.Кеттела – тест практичний та універсальний.
- Проективний тест М.Люшера
- Школа самооцінки С.Спілбергера (особиста та ситуативна тривожність)
- Тест шкільної тривожності Філіпса
- Соціометрія
- Методика дослідження показників і форм агресії Басса – Дарки.
- Для з’ясування типу темпераменту – опитувальник Г.Айзенка;
- Тест фрустрації С.Розенцвейга.
Інформативною є діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР). Проективні методики: «Дім, дерево, людина», «Малюнок сім’ї,” «Не існуюча тварина».
Корекційна робота з важковиховуваними дітьми
Три основні завдання:
1. Сприяти розпізнанню підлітком важких для нього ситуацій.
2. Навчити аналізувати їх.
3. Виробити алгоритми поведінки людини у критичних для неї ситуаціях.
Мета психокорекційної роботи:
- формування почуття відповідальності, вимогливості до себе;
- адекватної оцінки своєї поведінки та поведінки інших людей
Можна використати: різноманітні методики, психотехніки та вправи, практичні заняття, вони є у фахових виданнях.
Психолог повинен:
1. Створити позитивну мотивацію;
2. Зняти емоційне напруження;
3. Створити атмосферу захищеності, взаємної довіри у групі;
4. Зацікавленості дітей у заняттях.
Психологічний результат корекційної роботи:
Поліпшення поведінки дітей, не тільки за умов контролю, а й тоді коли він відсутній.
Вчинок дитини має внутрішній мотиваційний зміст. Вимоги вчителя, батьків не діють на підлітка, тому що він внутрішньо не сприймає ці вимоги, якщо і буде їх виконувати то лише формально, або вони мають викликати лише опір, або протест.
Умова успіху – бажання дитини змінити саму себе.
Просвітницька та профілактична робота
Сім’я – основний інститут виховання дитини. Зразки поведінки діти переймають від своїх батьків, діти часто грають ролі своїх батьків.
Потрібна психокорекційна та консультативна робота не тільки з дітьми, а й з батьками.
Форми роботи з батьками:
Лекції, рольові ігри, тренінги, практикуми, міні- тести.
Головне досягнення – розуміння й усвідомлення батьками власних недоліків і зацікавленість в їх подоланні.
Індивідуальну консультаційну та корекційну роботу з батьками девіантних дітей слід вести коректно, долати батьківську імпульсивність без втручання в сімейні справи.
Важливо – психологічна підтримка учнів вчителями (часто вчитель, не бажаючи того, провокує відхилення в поведінці дитини).
Важковиховувані учні стають об’єктами безкінечних повчань з боку вчителя.
Першопричиною девіантної поведінки може стати: низька якість викладання, нерозуміння дитини, неприязнь до учня, недовіра до нього, організація негативної оцінки учня класом.
Індивідуальні психологічні консультації допоможуть подолати неприязнь між учнем і вчителем.
Система роботи з важковиховуваними дітьми
1. Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці, ознаки емоційних розладів.
2. Визначення причин труднощів учнів «групи ризику», діагностика важковиховуваних.
3. Корекційно – відновлювальна і розвивальна робота (індивідуальна і групова).
4. Робота з педколективом школи.
5. Робота із сім’ями важковиховуваних дітей (консультації, виступи, відвідування, тренінги).
6. Взаємодія з адміністрацією школи ( рада профілактики, наради).
7. Взаємодія з КМСД, службою у справах дітей при РДА, ЦССДМ,
Документація психолога та соціального педагога по роботі із важковиховуваними дітьми
1. Загальний план роботи ПП і СП з важковиховуваними дітьми.
2. Список важковиховуваних дітей і учнів «групи ризики», затверджений директором школи.
3. Індивідуальна картка важковиховуваного учня, індивідуальна картка соціально – педагогічного супроводу.
4. Індивідуальний план роботи з важковиховуваним учнем.
5. Результати індивідуальної психодіагностики (№ п/п, дата, назва методики, зміст, результат, висновки та рекомендації), бланк який заповнює дитина.
6. Записи про проведену роботу в журналах щоденного обліку роботи, корекційно – відновлювальної та розвивальної роботи, протоколах індивідуальних та групових консультацій (для батьків, учнів та вчителів).
7. Облік проведеної роботи (№ п/п, дата, зміст, результат, висновки, та рекомендації).
8. Папка з психодіагностичними, корекційно – відновлювальними та розвивальними матеріалами (постійно поповнюється).
9. Просвітницькі матеріали.
10. Для соціальних педагогів:
- акт обстеження матеріально – побутових умов проживання дитини;
- соціальний паспорт класу, школи;
- облікова картка сім’ї дитини щодо якої здійснюється супровід.
Обов’язкова умова психологічного супроводу:
Індивідуальне життя людини самоцінне, унікальне, повинно бути позбавлене насильства.
Кожну дитину необхідно знати, розуміти, допомагати їй, сприяти й радіти її успіхові, а дитини в якої є проблеми, це стосується в першу чергу.
З метою забезпечення захисту прав дітей створення для них безпечного середовища,а також надання своєчасної та кваліфікованої допомоги дітям- жертвам насилля,в школах району провдиться просвітницька та профілактична робота серед батьків, дітей, вчителів.
Посилено контроль за виконанням чинного законодавства з питань захисту дітей від будь-яких форм фізичного і психічного насильства , порушення їх прав, жорстокого поводження.
Щомісячно проводяться рейди- перевірки пропусків учнями занять без поважних причин.
У вересні 2013 року проведено правову п’ятихвилинку «Безпека від А до Я».
З метою виявлення та попередження будь-якого насильства над дитиною організовано «Скриньку довіри» в Згоранській ЗОШ І-ІІІ ст..
Оформлено куточок з охорони прав та законних інтересів дітей «Права дитини» в Римачівському НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.- ДНЗ».
Практичними психологами проводяться діагностування учнів 5-11 класів щодо виявлення форм проявів агресії.
Проведено годину психолога для учнів 7-8 класів «Якщо дорослі мене розуміють», тренінгові заняття для класних керівників «Запобігання конфліктів в учнівському середовищі», тренінгові заняття для учнів 9 класів
«Як перемогти насильство в собі, або , що ти знаєш про зрілість». Для учнів 7 класів проведено годину психолога «Що робити щоб тебе не принижували».
Класними керівниками проведено тематичні виховні години «Протидія насильству», «Насильство поруч та як його уникнути», бесіди «Як поводитись в конфліктних ситуаціях», «Поведінка в екстремальних ситуаціях».
Для учнів Головненської ЗОШ І-ІІІ ст.. було організовано перегляд відеофільму «Види насильства».
Систематичні корекційні заходи (профілактичні з метою уникнення насильства проводять Шишка О.М. практичний психолог та Посельська Н.Л. соціальний педагог у Любомльській ЗОШ І-ІІІ ст. №3. На загальношкільних батьківських зборах слухались питання «Насильство, як вид неправильного виховання», «Особливості взаємовідносин у родині», «Єдині вимоги сім’ї та школи», «Вплив стилю виховання на розвиток дитини», «Насильство в сім’ї, як соціальна проблема в країні».
Для батьків також організовано батьківський лекторій «Виховання взаємоповаги у дітей і батьків». Для учнів районної гімназії були організовані зустрічі з працівниками КМСД. Питання профілактики насильства розгладались на нарадах при директору.
В школах району проводиться певна робота по виконанню законодавства України з питань соціального захисту дітей, в тому числі і таких , що опинилися в складних життєвих обставинах, дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування.
У 2013-2014 н.р. в школах району навчається 4973 дітей, серед них: 34 – це діти - сироти та позбавлені батьківського піклування; 171 – дитина – напівсирота; 373 дітей проживають в неповних сім’ях, таких сімей 297; виховуються в багатодітних сім”ях 1699 дітей (973 сім”ї); проживають в малозабезпечених сім’ях 314 дітей (138 сімей); в сім’ях із складними життєвими обставинами виховуються 106 дітей (54 сім’ї); 98 – дітей – інвалідів; 103 – дитини мають статус чорнобильців.
Діти вразливих категорій потребують особливої уваги з боку адміністрації шкіл, класних керівників, практичних психологів та соціальних педагогів.
В районі створена психологічна служба. В навчальних закладах працюють 27 практичних психологів та 8 соціальних педагогів . Практичні психологи працюють у всіх школах І-ІІІ ст. у Заболоттівській, Запільській, Радехівській, Бірківській ЗОШ І-ІІ ст., Бережецькому НВК, ДНЗ №1, №2 м.Любомль, Головненській школі - інтернат.
Посади соціальних педагогів є у трьох міських школах, Головненській, Куснищанській ЗОШ І-ІІІ ст., Вишнівському, Римачівському НВК, Столено – Смолярській ЗОШ І-ІІІ ст. Працівники психологічної служби забезпечують соціально – психологічний патронат дітей, сприяють взаємодії навчального закладу, сім’ї, служби у справах дітей, соціальної служби для сім’ї і молоді, кримінальної міліції у справах дітей, органів місцевого самоврядування. Психологи та соціальні педагоги ведуть психологічний та соціальний супровід дітей з особливими потребами.
При відділі освіти працює районна психолого – медико – педагогічна консультація, яка дбає про надання освітніх послуг дітям з особливими потребами. Створено банк даних дітей з вадами здоров’я, які потребують корекції фізичного і розумового розвитку.
За індивідуальною формою навчання здобуває освіту 51 учень, з них 42 дітей – за рішенням обласної ПМПК. Поступово запроваджується інклюзивне навчання, згідно якого діти з особливими потребами мають навчатися в школі разом з усіма учнями класу, а допомогу їм буде надавати вчитель – асистент, що супроводжуватиме таких дітей на всіх уроках. У 2013-2014 н.р.за інклюзивною формою навчання освіту здобуватимуть учні Любомльської ЗОШ І-ІІІ ст. №3, Куснищанської та Головненської ЗОШ І-ІІІ ст.
Педагогічні колективи, дбаючи про соціальний захист та забезпечення прав дітей, у своїй роботі використовують ряд нормативно – правових документів прийнятих в Україні. Це – Конституція України, Закон України «Про освіту», Декларація прав дитини, Указ Президента України «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дитини в Україні» від 16.12.2012 року, нові соціальні ініціативи Президента України В.Ф.Януковича «Діти – майбутнє України».
Адміністрації шкіл та дитячих садочків дбають про соціальний захист та створення належних умов щодо забезпечення реалізації прав дітей.
Цьогорічні соціальні ініціативи Президента «Діти – майбутнє України» спрямовані на підтримку всебічного та щасливого розвитку маленьких українців, на забезпечення доступу кожної дитини до дошкільної освіти.
У нас в районі діє мережа дошкільних закладів, яка систематично розширюється, в результаті поступово зростає показник охоплення дітей дошкільною освітою.
На сьогоднішній день дошкільні навчальні заклади (19 ДНЗ та 9 НВК) відвідують 1373 дитини дошкільного віку, що становить 78 % від загальної кількості дітей від 3 до 6 (7 років).
Підвищення відсотка охоплення дітей дошкільною освітою в Любомльському районі передбачено шляхом створення додаткових місць у дошкільних навчальних закладах.
У ДНЗ №2 м.Любомля у серпні 2013 року облаштовано дошкільну групу за рахунок вивільнення приміщення 1- го класу ЗОШ I-III ст. №2, що дало змогу охопити дошкільною освітою 20 дітей відповідного віку.
В найкоротші терміни заплановано створити 15 додаткових місць у Радехівському ДНЗ, Олеському ДНЗ, Нудиженському НВК по 15 місць відповідно.
Окрема увага приділяється дітям з особливими потребами, виховання і розвиток яких потребує значних зусиль і коштів. Важливим кроком на шляху до виконання соціальних ініціатив Президента України було відкриття центру медико-соціальної реабілітації для дітей з особливими потребами на базі дитячого відділення Любомльської ЦРЛ. Даний центр мають змогу відвідувати одинадцятеро дітей дошкільного віку з різних куточків нашого району.
Завдяки організації різних форм здобуття дошкільної освіти станом на 1 вересня цього року нею було охоплено 80,2 відсотка дітей від 3 до 6 років і 99,8 відсотка – 5- річних.
Одним з першочергових завдань відділу освіти є організація збалансованого харчування дітей в навчальних закладах освіти Любомльського району, адже від того як харчуються діти. залежить стан їх здоров’я.
Гаряче харчування учнів організоване в усіх 43 загальноосвітніх школах. При 35 школах працюють шкільні їдальні при Скибській ЗОШ І-ІІ ст.- роздатковий пункт, при школах І ступеня- буфети. В 2013-2014 н.р. всіма формами харчування охоплено 4973 учнів. 4948 учнів (99,5%) отримують гарячі обіди.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2002р. № 856 «Про організацію харчування окремих категорій учнів в загальноосвітніх навчальних закладах» безкоштовним харчуванням охоплено 2045 (100%) дітей початкових класів , 268 (100%) дітей з малозабезпечених сімей та 34 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Вартість харчування учнів початкових класів та дітей з малозабезпечених сімей становить 5 грн в день, дітей-сиріт - 8 грн в день.
На організацію харчування учнів у 2013 році було виділено 1478,3 тис.грн залучено 401,0 тис.грн позабюджетних коштів, 68,3 тис.грн залучено з власного господарства.
Відділ освіти Любомльської РДА взяв активну участь в організації оздоровлені дітей в літку 2013 року.
На базі загальноосвітніх навчальних закладів району функціонували пришкільні табори, які працювали у дві зміни з 27 травня 2013 року по 5 липня 2013року.
Згідно розпоряджень Президента України оздоровленням було охоплено всі першочергові статусні категорії дітей: дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування – 18; дітей – інвалідів – 16; дітей – чорнобильців – 20; 1225 дітей з багатодітних сімей; 238 – з малозабезпечених сімей; 1 – дитина, батько якої загинув під час виконання службових обов’язків, 161 дитина що перебуває на диспансерному обліку; 540 – обдарованих дітей, переможців обласних та районних олімпіад, фестивалів, турнірів; 210 – відмінників навчання; 30 дітей – активістів дитячих громадських організацій; 47 дітей – працівників агропромислового комплексу.
Для виконання регіональних та державних програм щодо оздоровлення та відпочинку дітей Любомльського району всього було виділено коштів з місцевого бюджету на відпочинок дітей у таборах денного перебування 326,9 тис. грн. Залучено додаткові (батьківські) кошти для організації роботи 16 тис. грн. Всього – 342,9 тис. грн.
Оздоровились у пришкільних таборах - 2380 дітей. Також з обласного бюджету було виділено кошти - 150,3 тис. грн. які згідно проведених конкурсних торгів були повністю освоєні та використані на придбання путівок для оздоровлення.
Переможцем відкритих торгів двічі став табір «Сонячний» ( с. Гаразджа Луцького району), було закуплено 77 путівок вартістю 1937 грн. кожна. Переможці розіграшу благодійних квитків отримали дві путівки в санаторій «Меркурій» (Азовське море).
Мали можливість оздоровитись школярі і в інших закладах : санаторій «Юність» АР Крим смт. Симиїз, всього 4 заїзди – 109 учнів (з березня по серпень), 2 – луцька літня школа, БШ – обдаровані, два заїзди туристів на обласні зльоти – 16 дітей, фонд соціального страхування – 7 дітей. Разом – 2593 дитини.
Окремо на відділ освіти було виділено 168 путівок санаторій Згорани .
Що стосується оздоровлення дітей – сиріт то, 18 з них оздоровлені в пришкільних таборах, 1 – в санаторії «Юність» Симеїз, 3 – в Одесі «Молода гвардія», 4 – в таборі «Сонячний» Гаразджа, 1 – в санаторії Згорани, 3 – випускників- сиріт готувалися до вступу у вузи.
Кожного року наказом по школі директори призначають громадських інспекторів по охороні дитинства. Періодично проводиться обстеження житлово – побутових умов дітей пільгових категорій, по можливості надається грошова допомога. Щорічно в районному бюджеті передбачаються кошти для виплати грошової допомоги дітям – сиротам при досягненні ними 18 років. У 2013 році таку допомогу, по 1810 грн., отримали 8 дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування на загальну суму 14480 грн.
У грудні 2012 року для 28 дітей сиріт виділено 812 грн. для оплати страхування життя в НАСК «Оранта», термін дії якого закінчиться в грудні 2013 року. На контролі у відділі освіти та керівників шкіл постійно перебуває працевлаштування дітей – сиріт. Діти пільгових категорій залучаються до роботи в гуртках та секціях.
Гуртки у позашкільних навчальних закладах діють на безоплатній основі.
Питання соціального захисту та забезпечення прав дітей аналізувалось на громадських слуханнях з батьками в листопаді 2012 року; слухалась на нараді при начальнику в жовтні 2013 року; обговорювалось на семінарі громадських інспекторів з охорони дитинства, у вересні 2013 року; постійно розглядається на інструктивно – методичних нарадах, семінарах, що проводяться з працівниками психологічної служби.