Тиждень превентивної роботи з протидії торгівлі людьми

В школах району з 04.11. по 11.11.2015р. було проведено тиждень превентивної роботи з протидії торгівлі людьми та експлуатації і жорстокого поводження з дітьми.

В рамках тижня в навчальних закладах відбулись засідання круглого столу «Причини торгівлі людьми» для учнів 11 кл., організовано перегляд документального фільму «Життя на продаж» за участю співачки Джамали.

Пізнавальними і повчальними були виховні години та години спілкування на тему: «Торгівля людьми та трудова міграція» (11 кл.), «Торгівля людьми- сучасний прояв рабства» (9-11 кл.). Торгівля людьми в сучасному світі» (8-11 кл.), «Торгівля людьми та експлуатація і жорстоке поводження з дітьми» (5-9 кл.).

Фахівці психологічної служби провели тренінги та заняття з елементами тренінгів «Превентивна робота з протидії торгівлі людьми» для учнів 9-11 кл., години психолога «Життя без насильства», анкетування «Моє життя в сім’ї та в школі».

До уваги старшокласників було запропоновано перегляд презентацій «Торгівля людьми – проблема ХХІ століття», організовано дискусії на тему: «Поїздка за кордон, щоб покращити своє матеріальне становище?».

Учні 5-8 кл. взяли активну участь у конкурсі малюнків «Ні – насильству». В шкільних бібліотеках було організовано виставки тематичної літератури щодо запобігання торгівлі людьми.

Методист РМК В.П.Трач

/Files/images/Бірки фото 1.JPG/Files/images/Римачі1.JPG/Files/images/Римачі2.JPG/Files/images/Римачі 3.JPG

Робота психологічної служби по профілактиці правопорушень серед неповнолітніх

Дітей, яким притаманні відхилення поведінкових реакцій, називають по різному: недисципліновані, педагогічно або соціально занедбані, важкі діти, важковиховувані, схильні до правопорушень, девіантні.

Ці терміни часто використовуються як синоніми.

Кожному девіантному підлітку властивий свій набір відхилень у поведінці: пропуски уроків, фізичне насильство над однокласниками, грубість у спілкуванні, ворожість до людей, нехтування обов’язками, агресивна протидія педагогічним вимогам, недовіра до батьків та вчителів, завищена самооцінка.

Практичному психологу слід дослідити «звідки?», «чому»?

Лише тоді вирішувати завдання профілактики, діагностики, консультування і корекції. Слід пам’ятати, що причини порушень поведінки завжди складні.

Діагностика важковиховуваних дітей

Для діагностики можна використати загальні методики, спеціальні, тести і їх поєднання.

Для виявлення важковиховуваності – методика В.М.Оржеховської (початкова спільна робота психолога і класного керівника).

Для роботи – психолога можна використати: патохарактерологічний діагностичний опитувальник А.Лічко (11 типів акцентуацій характеру).

Спрощений та більш доступний опитувальник Х.Шмишека;

- багатофакторний опитувальник особистості Р.Кеттела – тест практичний та універсальний.

- Проективний тест М.Люшера

- Школа самооцінки С.Спілбергера (особиста та ситуативна тривожність)

- Тест шкільної тривожності Філіпса

- Соціометрія

- Методика дослідження показників і форм агресії Басса – Дарки.

- Для з’ясування типу темпераменту – опитувальник Г.Айзенка;

- Тест фрустрації С.Розенцвейга.

Інформативною є діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР). Проективні методики: «Дім, дерево, людина», «Малюнок сім’ї,” «Не існуюча тварина».

Корекційна робота з важковиховуваними дітьми

Три основні завдання:

1. Сприяти розпізнанню підлітком важких для нього ситуацій.

2. Навчити аналізувати їх.

3. Виробити алгоритми поведінки людини у критичних для неї ситуаціях.

Мета психокорекційної роботи:

- формування почуття відповідальності, вимогливості до себе;

- адекватної оцінки своєї поведінки та поведінки інших людей

Можна використати: різноманітні методики, психотехніки та вправи, практичні заняття, вони є у фахових виданнях.

Психолог повинен:

1. Створити позитивну мотивацію;

2. Зняти емоційне напруження;

3. Створити атмосферу захищеності, взаємної довіри у групі;

4. Зацікавленості дітей у заняттях.

Психологічний результат корекційної роботи:

Поліпшення поведінки дітей, не тільки за умов контролю, а й тоді коли він відсутній.

Вчинок дитини має внутрішній мотиваційний зміст. Вимоги вчителя, батьків не діють на підлітка, тому що він внутрішньо не сприймає ці вимоги, якщо і буде їх виконувати то лише формально, або вони мають викликати лише опір, або протест.

Умова успіху – бажання дитини змінити саму себе.

Просвітницька та профілактична робота

Сім’я – основний інститут виховання дитини. Зразки поведінки діти переймають від своїх батьків, діти часто грають ролі своїх батьків.

Потрібна психокорекційна та консультативна робота не тільки з дітьми, а й з батьками.

Форми роботи з батьками:

Лекції, рольові ігри, тренінги, практикуми, міні- тести.

Головне досягнення – розуміння й усвідомлення батьками власних недоліків і зацікавленість в їх подоланні.

Індивідуальну консультаційну та корекційну роботу з батьками девіантних дітей слід вести коректно, долати батьківську імпульсивність без втручання в сімейні справи.

Важливо – психологічна підтримка учнів вчителями (часто вчитель, не бажаючи того, провокує відхилення в поведінці дитини).

Важковиховувані учні стають об’єктами безкінечних повчань з боку вчителя.

Першопричиною девіантної поведінки може стати: низька якість викладання, нерозуміння дитини, неприязнь до учня, недовіра до нього, організація негативної оцінки учня класом.

Індивідуальні психологічні консультації допоможуть подолати неприязнь між учнем і вчителем.

Система роботи з важковиховуваними дітьми

1. Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці, ознаки емоційних розладів.

2. Визначення причин труднощів учнів «групи ризику», діагностика важковиховуваних.

3. Корекційно – відновлювальна і розвивальна робота (індивідуальна і групова).

4. Робота з педколективом школи.

5. Робота із сім’ями важковиховуваних дітей (консультації, виступи, відвідування, тренінги).

6. Взаємодія з адміністрацією школи ( рада профілактики, наради).

7. Взаємодія з КМСД, службою у справах дітей при РДА, ЦССДМ,

Документація психолога та соціального педагога по роботі із важковиховуваними дітьми

1. Загальний план роботи ПП і СП з важковиховуваними дітьми.

2. Список важковиховуваних дітей і учнів «групи ризики», затверджений директором школи.

3. Індивідуальна картка важковиховуваного учня, індивідуальна картка соціально – педагогічного супроводу.

4. Індивідуальний план роботи з важковиховуваним учнем.

5. Результати індивідуальної психодіагностики (№ п/п, дата, назва методики, зміст, результат, висновки та рекомендації), бланк який заповнює дитина.

6. Записи про проведену роботу в журналах щоденного обліку роботи, корекційно – відновлювальної та розвивальної роботи, протоколах індивідуальних та групових консультацій (для батьків, учнів та вчителів).

7. Облік проведеної роботи (№ п/п, дата, зміст, результат, висновки, та рекомендації).

8. Папка з психодіагностичними, корекційно – відновлювальними та розвивальними матеріалами (постійно поповнюється).

9. Просвітницькі матеріали.

10. Для соціальних педагогів:

- акт обстеження матеріально – побутових умов проживання дитини;

- соціальний паспорт класу, школи;

- облікова картка сім’ї дитини щодо якої здійснюється супровід.

Обов’язкова умова психологічного супроводу:

Індивідуальне життя людини самоцінне, унікальне, повинно бути позбавлене насильства.

Кожну дитину необхідно знати, розуміти, допомагати їй, сприяти й радіти її успіхові, а дитини в якої є проблеми, це стосується в першу чергу.


Захист від насильства

З метою забезпечення захисту прав дітей створення для них безпечного середовища,а також надання своєчасної та кваліфікованої допомоги дітям- жертвам насилля,в школах району провдиться просвітницька та профілактична робота серед батьків, дітей, вчителів.

Посилено контроль за виконанням чинного законодавства з питань захисту дітей від будь-яких форм фізичного і психічного насильства , порушення їх прав, жорстокого поводження.

Щомісячно проводяться рейди- перевірки пропусків учнями занять без поважних причин.

У вересні 2013 року проведено правову п’ятихвилинку «Безпека від А до Я».

З метою виявлення та попередження будь-якого насильства над дитиною організовано «Скриньку довіри» в Згоранській ЗОШ І-ІІІ ст..

Оформлено куточок з охорони прав та законних інтересів дітей «Права дитини» в Римачівському НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.- ДНЗ».

Практичними психологами проводяться діагностування учнів 5-11 класів щодо виявлення форм проявів агресії.

Проведено годину психолога для учнів 7-8 класів «Якщо дорослі мене розуміють», тренінгові заняття для класних керівників «Запобігання конфліктів в учнівському середовищі», тренінгові заняття для учнів 9 класів

«Як перемогти насильство в собі, або , що ти знаєш про зрілість». Для учнів 7 класів проведено годину психолога «Що робити щоб тебе не принижували».

Класними керівниками проведено тематичні виховні години «Протидія насильству», «Насильство поруч та як його уникнути», бесіди «Як поводитись в конфліктних ситуаціях», «Поведінка в екстремальних ситуаціях».

Для учнів Головненської ЗОШ І-ІІІ ст.. було організовано перегляд відеофільму «Види насильства».

Систематичні корекційні заходи (профілактичні з метою уникнення насильства проводять Шишка О.М. практичний психолог та Посельська Н.Л. соціальний педагог у Любомльській ЗОШ І-ІІІ ст. №3. На загальношкільних батьківських зборах слухались питання «Насильство, як вид неправильного виховання», «Особливості взаємовідносин у родині», «Єдині вимоги сім’ї та школи», «Вплив стилю виховання на розвиток дитини», «Насильство в сім’ї, як соціальна проблема в країні».

Для батьків також організовано батьківський лекторій «Виховання взаємоповаги у дітей і батьків». Для учнів районної гімназії були організовані зустрічі з працівниками КМСД. Питання профілактики насильства розгладались на нарадах при директору.


Соціальний захист дітей пільгових категорій

В школах району проводиться певна робота по виконанню законодавства України з питань соціального захисту дітей, в тому числі і таких , що опинилися в складних життєвих обставинах, дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування.

У 2013-2014 н.р. в школах району навчається 4973 дітей, серед них: 34 – це діти - сироти та позбавлені батьківського піклування; 171 – дитина – напівсирота; 373 дітей проживають в неповних сім’ях, таких сімей 297; виховуються в багатодітних сім”ях 1699 дітей (973 сім”ї); проживають в малозабезпечених сім’ях 314 дітей (138 сімей); в сім’ях із складними життєвими обставинами виховуються 106 дітей (54 сім’ї); 98 – дітей – інвалідів; 103 – дитини мають статус чорнобильців.

Діти вразливих категорій потребують особливої уваги з боку адміністрації шкіл, класних керівників, практичних психологів та соціальних педагогів.

В районі створена психологічна служба. В навчальних закладах працюють 27 практичних психологів та 8 соціальних педагогів . Практичні психологи працюють у всіх школах І-ІІІ ст. у Заболоттівській, Запільській, Радехівській, Бірківській ЗОШ І-ІІ ст., Бережецькому НВК, ДНЗ №1, №2 м.Любомль, Головненській школі - інтернат.

Посади соціальних педагогів є у трьох міських школах, Головненській, Куснищанській ЗОШ І-ІІІ ст., Вишнівському, Римачівському НВК, Столено – Смолярській ЗОШ І-ІІІ ст. Працівники психологічної служби забезпечують соціально – психологічний патронат дітей, сприяють взаємодії навчального закладу, сім’ї, служби у справах дітей, соціальної служби для сім’ї і молоді, кримінальної міліції у справах дітей, органів місцевого самоврядування. Психологи та соціальні педагоги ведуть психологічний та соціальний супровід дітей з особливими потребами.

При відділі освіти працює районна психолого – медико – педагогічна консультація, яка дбає про надання освітніх послуг дітям з особливими потребами. Створено банк даних дітей з вадами здоров’я, які потребують корекції фізичного і розумового розвитку.

За індивідуальною формою навчання здобуває освіту 51 учень, з них 42 дітей – за рішенням обласної ПМПК. Поступово запроваджується інклюзивне навчання, згідно якого діти з особливими потребами мають навчатися в школі разом з усіма учнями класу, а допомогу їм буде надавати вчитель – асистент, що супроводжуватиме таких дітей на всіх уроках. У 2013-2014 н.р.за інклюзивною формою навчання освіту здобуватимуть учні Любомльської ЗОШ І-ІІІ ст. №3, Куснищанської та Головненської ЗОШ І-ІІІ ст.

Педагогічні колективи, дбаючи про соціальний захист та забезпечення прав дітей, у своїй роботі використовують ряд нормативно – правових документів прийнятих в Україні. Це – Конституція України, Закон України «Про освіту», Декларація прав дитини, Указ Президента України «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дитини в Україні» від 16.12.2012 року, нові соціальні ініціативи Президента України В.Ф.Януковича «Діти – майбутнє України».

Адміністрації шкіл та дитячих садочків дбають про соціальний захист та створення належних умов щодо забезпечення реалізації прав дітей.

Цьогорічні соціальні ініціативи Президента «Діти – майбутнє України» спрямовані на підтримку всебічного та щасливого розвитку маленьких українців, на забезпечення доступу кожної дитини до дошкільної освіти.

У нас в районі діє мережа дошкільних закладів, яка систематично розширюється, в результаті поступово зростає показник охоплення дітей дошкільною освітою.

На сьогоднішній день дошкільні навчальні заклади (19 ДНЗ та 9 НВК) відвідують 1373 дитини дошкільного віку, що становить 78 % від загальної кількості дітей від 3 до 6 (7 років).

Підвищення відсотка охоплення дітей дошкільною освітою в Любомльському районі передбачено шляхом створення додаткових місць у дошкільних навчальних закладах.

У ДНЗ №2 м.Любомля у серпні 2013 року облаштовано дошкільну групу за рахунок вивільнення приміщення 1- го класу ЗОШ I-III ст. №2, що дало змогу охопити дошкільною освітою 20 дітей відповідного віку.

В найкоротші терміни заплановано створити 15 додаткових місць у Радехівському ДНЗ, Олеському ДНЗ, Нудиженському НВК по 15 місць відповідно.

Окрема увага приділяється дітям з особливими потребами, виховання і розвиток яких потребує значних зусиль і коштів. Важливим кроком на шляху до виконання соціальних ініціатив Президента України було відкриття центру медико-соціальної реабілітації для дітей з особливими потребами на базі дитячого відділення Любомльської ЦРЛ. Даний центр мають змогу відвідувати одинадцятеро дітей дошкільного віку з різних куточків нашого району.

Завдяки організації різних форм здобуття дошкільної освіти станом на 1 вересня цього року нею було охоплено 80,2 відсотка дітей від 3 до 6 років і 99,8 відсотка – 5- річних.

Одним з першочергових завдань відділу освіти є організація збалансованого харчування дітей в навчальних закладах освіти Любомльського району, адже від того як харчуються діти. залежить стан їх здоров’я.

Гаряче харчування учнів організоване в усіх 43 загальноосвітніх школах. При 35 школах працюють шкільні їдальні при Скибській ЗОШ І-ІІ ст.- роздатковий пункт, при школах І ступеня- буфети. В 2013-2014 н.р. всіма формами харчування охоплено 4973 учнів. 4948 учнів (99,5%) отримують гарячі обіди.

Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2002р. № 856 «Про організацію харчування окремих категорій учнів в загальноосвітніх навчальних закладах» безкоштовним харчуванням охоплено 2045 (100%) дітей початкових класів , 268 (100%) дітей з малозабезпечених сімей та 34 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Вартість харчування учнів початкових класів та дітей з малозабезпечених сімей становить 5 грн в день, дітей-сиріт - 8 грн в день.

На організацію харчування учнів у 2013 році було виділено 1478,3 тис.грн залучено 401,0 тис.грн позабюджетних коштів, 68,3 тис.грн залучено з власного господарства.

Відділ освіти Любомльської РДА взяв активну участь в організації оздоровлені дітей в літку 2013 року.

На базі загальноосвітніх навчальних закладів району функціонували пришкільні табори, які працювали у дві зміни з 27 травня 2013 року по 5 липня 2013року.

Згідно розпоряджень Президента України оздоровленням було охоплено всі першочергові статусні категорії дітей: дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування – 18; дітей – інвалідів – 16; дітей – чорнобильців – 20; 1225 дітей з багатодітних сімей; 238 – з малозабезпечених сімей; 1 – дитина, батько якої загинув під час виконання службових обов’язків, 161 дитина що перебуває на диспансерному обліку; 540 – обдарованих дітей, переможців обласних та районних олімпіад, фестивалів, турнірів; 210 – відмінників навчання; 30 дітей – активістів дитячих громадських організацій; 47 дітей – працівників агропромислового комплексу.

Для виконання регіональних та державних програм щодо оздоровлення та відпочинку дітей Любомльського району всього було виділено коштів з місцевого бюджету на відпочинок дітей у таборах денного перебування 326,9 тис. грн. Залучено додаткові (батьківські) кошти для організації роботи 16 тис. грн. Всього – 342,9 тис. грн.

Оздоровились у пришкільних таборах - 2380 дітей. Також з обласного бюджету було виділено кошти - 150,3 тис. грн. які згідно проведених конкурсних торгів були повністю освоєні та використані на придбання путівок для оздоровлення.

Переможцем відкритих торгів двічі став табір «Сонячний» ( с. Гаразджа Луцького району), було закуплено 77 путівок вартістю 1937 грн. кожна. Переможці розіграшу благодійних квитків отримали дві путівки в санаторій «Меркурій» (Азовське море).

Мали можливість оздоровитись школярі і в інших закладах : санаторій «Юність» АР Крим смт. Симиїз, всього 4 заїзди – 109 учнів (з березня по серпень), 2 – луцька літня школа, БШ – обдаровані, два заїзди туристів на обласні зльоти – 16 дітей, фонд соціального страхування – 7 дітей. Разом – 2593 дитини.

Окремо на відділ освіти було виділено 168 путівок санаторій Згорани .

Що стосується оздоровлення дітей – сиріт то, 18 з них оздоровлені в пришкільних таборах, 1 – в санаторії «Юність» Симеїз, 3 – в Одесі «Молода гвардія», 4 – в таборі «Сонячний» Гаразджа, 1 – в санаторії Згорани, 3 – випускників- сиріт готувалися до вступу у вузи.

Кожного року наказом по школі директори призначають громадських інспекторів по охороні дитинства. Періодично проводиться обстеження житлово – побутових умов дітей пільгових категорій, по можливості надається грошова допомога. Щорічно в районному бюджеті передбачаються кошти для виплати грошової допомоги дітям – сиротам при досягненні ними 18 років. У 2013 році таку допомогу, по 1810 грн., отримали 8 дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування на загальну суму 14480 грн.

У грудні 2012 року для 28 дітей сиріт виділено 812 грн. для оплати страхування життя в НАСК «Оранта», термін дії якого закінчиться в грудні 2013 року. На контролі у відділі освіти та керівників шкіл постійно перебуває працевлаштування дітей – сиріт. Діти пільгових категорій залучаються до роботи в гуртках та секціях.

Гуртки у позашкільних навчальних закладах діють на безоплатній основі.

Питання соціального захисту та забезпечення прав дітей аналізувалось на громадських слуханнях з батьками в листопаді 2012 року; слухалась на нараді при начальнику в жовтні 2013 року; обговорювалось на семінарі громадських інспекторів з охорони дитинства, у вересні 2013 року; постійно розглядається на інструктивно – методичних нарадах, семінарах, що проводяться з працівниками психологічної служби.

Кiлькiсть переглядiв: 1593

Коментарi