• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Мережа навчальних закладів

Про організований початок 2015-2016 навчального року

Про організований початок 2015-2016 навчального року

Зміни в політичному, соціально-економічному житті нашої країни спонукають як до радикальних реформ в українській освіті так і до поступових кроків для її удосконалення.

В зв’язку з цим перед освітянами стоїть завдання формування в молодих українців таких якостей, як: прагнення до навчання впродовж усього життя; постійний пошук найкращих шляхів розв’язання життєвих проблем; зробити внесок у громадську, державну справу.

Робота відділу освіти буде направлена на задоволення освітніх запитів громадян щодо здобуття повної загальної середньої освіти, забезпечення соціального захисту учасників навчально-виховного процесу.

МЕРЕЖА НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

На початок начального року 2015-2016 освітню діяльність здійснює 41 навчальний заклад. Навчається 5070 дітей, з них 1884 учні в школах міста та Головненської ЗОШ і 3186 учнів у сільській місцевості. Усі діти шкільного віку охоплені різними формами навчання. Функціонує районна гімназія,в якій навчається 448 учнів , 4 школи І ст. (68учнів ), 16 шкіл І-ІІ ст. (901 учень), 10 ЗОШ І-ІІІ ст. (2482уч), 10 навчально - виховних комплексів-1171 учень. В районі сформовано 371 клас, порівнянні з минулим роком 365 класів. У початковій ланці 152 класи,в основній школі – 178 класів ,в старшій 41 клас.

Індивідуальною формою навчання,за висновками ПМПК навчається 51 учень. Для 6 учнів організоване інклюзивне навчання у Головненській ЗОШ,Куснищанській ЗОШ,Вишнівському НВК та Штунській ЗОШ).

Великий український митець Олександр Довженко з болем написав про Україну «Нещасна наша історія і невдала географія ….»сьогодні можна доповнити Довженка - і сумна демографія. Зрозуміло , що будь-який прогноз , а тим більше стратегія повинна будуватися з урахуванням демографічних процесів. За останні 10 років кількість учнів у районі зменшилася на 1391, це становить 21,5 % (2015 рік -5070,2000-6461 ).Кількість ЗНЗ зменшилася із 51 до 41.

В районі продовжується оптимізація навчальних закладів у сільській місцевості для більш ефективного матеріально - технічних ,фінансових та кадрових ресурсів, що є одним із резервів забезпечення якості освіти. Так у цьому навчальному році призупинена робота Рогово - Смолярської ЗОШ та Ладинської ЗОШ І ст.,у зв’язку із малою чисельністю учнів. Батьки даних шкіл перевели своїх учнів на навчання до Гороховищанської ЗОШ та Олеської ЗОШ. Різке зменшення народжуваності дітей вплинуло і на наповнюваність навчальних закладів .Найбільш гостро ця ситуація позначилася на сільських школах:

- менше 10 учнів ( Руденське НВК – 8 учнів,Біличівська ЗОШ – 7 учнів)

- менше 40 учнів (Висоцька ЗОШ -38 учнів , Мосирська ЗОШ- 17 учнів, Черемошно- Волянська ЗОШ- 26 учнів).

- менше 100 учнів (Зачернецька ЗОШ 81 учень ,Штунська ЗОШ -89 учнів).

Слід зазначити, що середня наповнюваність шкіл І-ІІст. становить 8,7 учнів,І- ІІІст.- 16,2 учні. Середня наповнюваність 13,7 учнів.

Упродовж останніх років у районі продовжують функціонувати класи менше 5 учнів .Такі класи є :у Машівському ,Бережецькому , РуденськомуНВК,РадехівськійВисоцькій,Городненській,Гороховищанській,Гупалівській,Запальській,Крушинецькій,Підгородненській,Почапівській,Скибській,Мосирській,Черемошно- Волянській,Яснівській ЗОШ І-ІІст.,Біличівській ,Заозернянській ,Глинянській ЗОШ Іст. У цих класах навчання організоване за індивідуальною формою. Незважаючи на те ,що у цьому році набір учнів у 1 класи почав збільшуватися ( 2015-2016 н.р.586) ,учнівські контингенти у Біличівській ,Глинянській,Заозерненській ЗОШ,Руденському НВК не зростають,а навпаки зменшуються. У новому навчальному році відсутній набір учнів у 2 клас у Глинянській ЗОШ та Гупалівській ЗОШ; у 3 клас у Висоцькій ЗОШ, у 4 клас – Біличівській ЗОШ ,у 5 клас у Мосирській ЗОШ ,у 6 клас- Черемошно –Волянській ЗОШ,у 7 клас у Мосирській ЗОШ та у 8 клас- Черемошно-Волянській.

Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти в районі створюються належні умови для безпечного,регулярного і безоплатного перевезення учнів. Усі 416 учнів підвозяться шкільними автобусами. Заплановано придбання ще трьох автобусів для територій с.Гороховище,с.Черемошна Воля,с.Мосир.

Пріоритетом діяльності освітніх закладів є рівний доступ до якісної освіти всіх учасників навчально-виховного процесу.

Сьогодні успішність наших учнів визначається багатьма чинниками однак своєрідним лакмусовим папірцем,це вступ до вищих навчальних закладів.

11 клас

Всього випускників - 270

Продовжують навчання - 251 (92%)

Вузи ІІІ-ІУ р.а. - 112 (41%)

І-ІІ р.а. – 46 (17%)

ПТНЗ - 86(32 %)

За кордоном-7(2,5%)

Працюють або стоять на обліку центру зайнятості - 19 (7%)

Більше користуються попитом – Східноєвропейський університет., ,Луцький технічний університет ,Одеська юридична академія,Львівський технічний університет, Львівський університет ім. Франка ,Київський медичний університет,Вінницький медичний університет,Буковинський державний університет та інші. Випускники Любомльської зош №2 ,районної гімназії та Машівського НВК -(7 випускників ) продовжують навчання за кордоном у Польщі.

Відділом освіти був проведений моніторинг вступу випускників 11 класів. Слід відзначити ,що найбільший відсоток вступу до вузів у районній гімназії,Любомльській ЗОШ № 2 ,№3,Машівському НВК. На жаль , у таких школах як: Штунська ,Забузька,Зачернецька ЗОШ та Рівненський,Хворостівський,Нудиженський НВК- лише один чи два випускники продовжують навчання у вузах вищого рівня акредитації.

Випущено з 9-их - 471 учнів

Продовжують навчання - 469 учн (99,5 %)

ЗОШ І-ІІІ ст. - 266 учн (56,5%)

Вузи І-ІІ р.а. - 112 учн (24%)

ПТНЗ - 91 учн (19%)

Не працевлаштовані за висновками ПМПК- 2(0,5%)

На сьогоднішньому етапі відділом освіти вжито відповідних заходів щодо упровадження профільного навчання відповідно до тих умов,у яких ми сьогодні працюємо. Оскільки мережа І-ІІІст. не змінилася ,то й істотних змін в організації профільного навчання у 2015-2016 році не сталося. Відсоток закладів, де є профільне навчання сталий . 11 закладів із 18 (61%) впроваджено профільне навчання (358 учнів), що становить 68% від загальної кількості учнів старшої школи. Це пояснюється зменшенням контингенту учнів у школах.

Пріоритетними серед профілів навчання залишилися:

- природничо - математичний напрям 105 учнів (20%)

- суспільно-гуманітарний напрям 56 учнів (10%)

- філологічний напрям 197 учнів(38%)

У 8 загальноосвітніх закладів(районній гімназії,Любомльській ЗОШ №2,Головненській,Забузькій,Олеській ЗОШ,Машівському,Вишнівському,Римачівському НВК) введено поглиблене вивчення таких предметів : хімія,біологія,історія ,українська мова та література. Охоплено 215 учнів серед 8 та 9 класів,що складає 42%.

З метою удосконалення фахового професіоналізму вчителів та їх інформаційного та методичного забезпечення педагоги району проходять перепідготовку та підвищення кваліфікації через відповідні проблемні фахові курси при ВІППО. Крім того проводяться районні семінари, засідання круглих столів, конференції з питань впровадження профільного навчання. В поточному навчальному році ведеться робота з організації профільного навчання в межах освітнього округу. Питання організації та здійснення профільного навчання стоїть на постійному контролі відділу освіти.

Відділ освіти орієнтує дирекції навчальних закладів на ефективне використання варіативного компоненту навчальних планів. Для забезпечення загальноосвітнього розвитку учнів початкових класів введений курс «Дорога добра» у 35 навчальних закладах»

Для розвитку художніх здібностей молодших школярів діють курси хореографії (гімназія, Куснищанська ЗОШ, Головненська ЗОШ,Куснищанська ЗОШ), основи театрального мистецтва Любомльська ЗОШ №3.

Варіативна складова доповнюється курсами за вибором ,факультативами і

в основному використана для вивчення курсу «Основи християнської етики». В таких школах як районна гімназія, Любомльська ЗОШ №3 ,№2,Гущанський НВК,Машівський НВК за рахунок варіативної складової вивчається польська мова. В школах із філологічним профілем з метою допрофільної підготовки введенні факультативи та курси за вибором. В старшій школі для підкріплення обраного профілю введенні курси «Ділове українське мовлення», «Культура спілкування», «Основи культури мовлення», «Права людини» , «Основи екологічний знань», «Стилістика сучасної української мови», »Методика розв»язування задач з матетатики», введені факультативи «Основи психології » в загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІст.

Однією з умов реалізації якісної освіти є своєчасне забезпечення учнів підручниками. Учні 1- 3 класів забезпечені підручниками державного компоненту на 100%. Однак в питанні обміну підручниками між навчальними закладами дирекції шкіл спрацювали не на достатньому рівні. Для четверокласників та семикласників підручників не поступило ,однак на сайті МОН України є доступні електронні версії. Учні 8 класів – забезпечені стовідсотково, 9 класи – 98,5% , 10- 11 клас- 93 %, 11 клас- 94%.

Харчування дітей в загальноосвітніх навчальних закладах організовано відповідно до ст. 25 Закону України «Про освіту», п. 3 ст. 32 Закону України «Про загальну середню освіту», ст. 5 Закону України «Про охорону дитинства», інших нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України.

Вході підготовки навчальних закладів до нового навчального року було проведені поточні ремонти шкільних харчоблоків. Частково здійснено ремонт холодильного та технологічного обладнання. Різними формами харчування в 2015-2016 н.р. охоплено 5070 учнів,гарячим харчуванням охоплено 4417 учнів ,що становить (87%) від загальної кількості учнів,решта учнів отримують буфетну продукцію. З них користуються безплатним харчуванням 2367 дітей.Однак в школах, де навчання здійснюється за Положенням про індивідуальну форму навчання, учні 1-4 класах харчуються за батьківський кошт, безкоштовно лише ті які проходять за пільговими категоріями.

У відповідно до Закону України « Про охорону здоров»я» та Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щорічно здійснюється обов»язкові медичні огляди працівників системи освіти. Контроль за організацією та своєчасність проходження працівниками обов»язкових медичних оглядів і допуск їх до роботи забезпечується керівниками установ. Цього року всі працівники навчальних закладів пройшли медогляд 100%.

Разом із школами свою діяльність розпочали і позашкільні установи.

У Будинку школяра діє 55 груп, в яких виховуються 902 дитини.

Художньо-естетичний – 26 груп, 441 вихованець

Декоративно-вжитковий – 20 груп, 305 вихованців

Еколого-натуралістичний – 9 груп, 156 вихованців

Мережа гуртків Будинку школяра досить широка: крім груп, що працюють в самій установі, гуртки-філії діють у 13 школах району та в дошкільному закладі. Для дітей сільської місцевості у 2015-2016 році організовано гуртки художньо-естетичні, декоративно-вжиткові, еколого-натуралістичні та гуртки духової музики. А саме: Нудиженському НВК, Куснищанській ЗОШ І-ІІІ ст., Полапівській ЗОШ І-ІІІ ст ., Заболоттівській ЗОШ І-ІІ ст., Згоранській ЗОШ І-ІІІ ст., Гущанському НВК, Зачернецькій ЗОШ І-ІІІ ст., Штунській ЗОШ І-ІІІ ст., Римачівському НВК, до яких залучені учні із малозабезпечених, багатодітних, неблагополучних сімей, які прагнуть творчості, реалізації власного потенціалу, а також такі, які прагнуть уникнути негативного впливу від вулиці.

З початку нового навчального року відновилася робота шкільних лісництв на базі Куснищанської ЗОШ І-ІІІ ст., Любомльської ЗОШ №3. Робота керівників гуртків спрямована на виявлення і розвиток творчих здібностей дитини. Така творча цілеспрямована робота педагогічного колективу дає свої плідні результати: творчі об'єднання Будинку школяра мають стабільні колективи, які досягли високих успіхів у навчально-виховній роботі.

Діяльність Станції юних техніків і надалі буде спрямована на розвиток творчих інтересів та зацікавленості школярів наукою, технікою, експериментальною та дослідницькою роботою,професійного самовизначення, здобуття додаткових знань,пошуку та розвитку здібностей творчо-обдарованої молоді.У поточному році організовано роботу 15 гуртків, якими охоплено 225 учнів. На базі СЮТ діють 13 гуртків, 1 група на Машівського НВК та група на базі Любомлської ЗОШ №2, а саме : початково- технічний профіль, спортивно- технічний профіль,предметно- технічний профіль,художньо- технічний. Також діють секції МАН,які організували свою роботу за основним місцем роботи. Діє всього ------

Любомлська дитячо- юнацька спортивна школа функціонує з метою спортивно - патріотичного виховання молоді, набуття здорового способу життя . В спортивній школі діє 23 групи (302 учні)

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Дошкільна ланка освіти особлива, адже дошкільний вік – це базовий етап фізичного, психічного та соціального становлення особистості.

В районі функціонує 18 ДНЗ та 10 НВК «Школа – дитячий садок» в яких виховується 1421 дитина, (місто – 622, село – 799) Рівень охоплення організованою дошкільною освітою становить 64% по місту 74%, по селу – 58% від загальної кількості дітей даної вікової категорії.

Проте існуюча мережа дошкільних закладів неповною мірою задовольняє забезпечення прав населення району на дошкільну освіту. Сьогодні не можуть реалізувати право на освіту 867 дітей району (405 – місто, 462 – село).

Виникла потреба відкриття додаткових груп у с.Головне, Запілля, Олеськ, Згорани, Рівне.

Залишається проблемою нестача місць в дитячих садках, на сьогоднішній день незадоволено 277 заяв батьків, щодо влаштування дітей у дошкільні навчальні заклади (по місту 128, по селу 149). Любомльський ДНЗ № 1 – 40 заяв, Любомльський ДНЗ №2 – 15, Головненський – 73, Запільський – 18, Згоранський – 68, Олеський – 17.

На 100 місць виховується по 139 дітей, по місту – 156, по селу 128.

Забезпечуючи виконання чинного законодавства щодо запровадження обов’язкової дошкільної освіти дітей 5- річного віку, в районі 428 дітей охоплено підготовкою до школи, по місту – 212 (100%), по селу – 216 (79%) в групах при школах – 45 дітей (21%)

Порівняно з минулими роками зріс якісний склад педагогічний працівників. У дошкільних закладах працює 158 педагогів , з них 71 з вищою освітою (45%), 87 – середньою педагогічною (55%), з них 18 – навчається у ВНЗ.

Важливим аспектом є забезпечення дошкільнят калорійним харчування. Середня вартість харчування по району – 14 грн.:місто – 15 грн.,село 13 грн.

Середній показник виконання норм харчування становить 64%.Найвищий показник виконання норм харчування в таких ДНЗ: Римачівський НВК – 72 %,Олеський ДНЗ – 72%,Головненський ДНЗ- 70 %. Найнижчий показник – Руденське НВО – 54 % та Штунський ДНЗ- 42 %.

Щодо організованого початку навчального року перевіряла районна комісія, яка працювала протягом двох тижнів. Було відвідано : Радехівську ,ШтунськуЗОШ,районну гімназію,Машівський ,Римачівський ,Бережецький ,Вишнівський ,Гущанський ,Рівненський НВК та інші. Перевірка засвідчила ,що практично в усіх школах був підготовлений пакет необхідної документації , робота закладів спланована , написані необхідні організаційні накази, розроблені графіки роботи гуртків та факультативів,складені Річні плани закладів. Однак у таких навчальних закладах як Бережецький та Вишнівський НВК адміністрація закладу не приділила належної уваги організації навчально- виховного процесу у новому навчальному році.

Необхідно зупинитися на загальних недоліках стосовно ведення шкільної документації в аспекті прийняття управлінських рішень. Перевіркою встановлено, що у загальній більшості ЗНЗ вірно ведуться протоколи педрад: занотовується коротко доповідь, є виступи членів педради, ухвала приймається окремо по кожному розглянутому питанню, але разом з тим зустрічаються недоліки в оформленні протоколів засідань педагогічних рад :

- наявні окремі ухвали без доповіді, або, навпаки, немає ухвали після розгляду питання;

- відсутні конкретні виконавці та терміни виконання зазначених заходів, що робить рішення недієвим та безконтрольним;

- не завжди рішення педагогічних рад узагальнюються наказами по школі;

- зміст питання, яке розглядалося, надається загальними фразами та іноді не відображає суті. Наприклад: рішення мають загальні формулювання: «спланувати», «продовжити», «активізувати», але при цьому немає конкретизації пунктів для кожного вчителя, якого стосується питання. Отже, у прийнятті рішень треба конкретизувати кожне питання, що в свою чергу спрощує його виконання.

Необхідно також окреслити найбільш поширені помилки відносно написання наказів, а саме:

- обов’язкове чітке посилання на документи МОНУ, з правильною назвою документу та його реквізитами (нажаль, зустрічаються випадки, коли документ втратив чинність, а заклад освіти посилається на нього);

- потребує вдосконалення складання аналітичних наказів по школі, а саме, вміння здійснювати педагогічний аналіз, а не перелічувати факти;

- наявні випадки, коли заклади освіти захоплюються написанням наказів та друкують по декілька наказів з одного й того ж питання (наприклад проведення ДПА, наслідків внутрішкільного контролю тощо);

- спостерігаються випадки, коли заклад освіти копіює накази відділу, освіти, перевищуючи власні повноваження;

- використання Інтернету надало можливість знаходити відповідні документи у мережі Інтернет, це може бути будь - який документ за своїм призначенням. Але, хотілось би звернути увагу на те, що іноді накази, або інші документи, які викладаються у Інтернеті, мають помилки, та не відповідають вимогам нормативних документів МОН.

Окремої уваги заслуговує службове листування закладів освіти з будь- якими установами.

Наявні дуже багато випадків, коли інформації від закладів освіти не мають вихідного номеру, не затверджено підписом та печаткою директора навчального закладу, не має дати, а іноді взагалі не має можливості встановити від кого надійшла інформація.

Головний спеціаліст відділу освіти М.О.Мельниченко

Кiлькiсть переглядiв: 734

Коментарi